Relevante landelijke ontwikkelingen
Er zijn diverse ontwikkelingen en omgevingsfactoren aan te wijzen die maken dat nieuwe woonvormen zoals Erfdelen nu kansrijk worden op het platteland. Om de meest relevante te noemen (waarvan sommige overlappen):
- Vergrijzing en vereenzaming. Meer behoefte aan mantelzorg *
- Behoefte aan duurzamer en kleiner wonen en spullen delen
- Meer mogelijkheden voor eigen energievoorziening of zelfs autarkie **
- Het op grote schaal vrijkomen van agrarische bebouwing (VAB's) ***
- Meer financieringsmogelijkheden en aantrekken woningmarkt
- Trek naar het platteland en behoud van voorzieningen. De grote steden krimpen.
- Meer behoefte aan wonen in het groen en bijdragen aan natuurbeheer
- De nadelen van wonen in de stad: vervuiling, toerisme, duur, criminaliteit
- Ontdekking dat er veel nieuwbouw nodig is >> versoepeling contingentering ****
- Asbest- en mestwetgeving waardoor het vrijkomen van erven wordt bespoedigd
- Overheden die initiatieven van burgers willen faciliteren en regels versoepelen
- Landelijk beleid wat 'langer thuiswonen' voorstaat. Dat kan in een groepswonen project.
- Dankzij glasvezel / internet ook op het platteland in contact kunnen blijven met de wereld *****
* Waardoor groepswonen aantrekkelijker wordt. De helft van onze respondenten is alleenstaand.
** Het streven om zelfvoorzienend te zijn met energie, voedsel, drinkwater, afvalwater, enz.
*** Verwacht wordt dat in Brabant in drie jaar 1/3 van de agrariërs stopt!
**** Overeenkomsten tussen provincies en gemeenten over nieuwbouw. Tegengaan van minder gewenst gebruik van erven.
***** Al ruim 3 miljoen Nederlanders werken gewoonlijk of incidenteel thuis. En de verwachting is dat dat aantal (mede door de Corona ervaringen) nog sterk zal toenemen.
Krimp
Dat er nog wat werk te doen is moge blijken uit het volgende. We krijgen de laatste tijd merkwaardige berichten uit krimpgemeenten. Erfdelen wordt er actief tegengewerkt met het argument dat het de leegstand in de kernen zou bevorderen!
Iets anders wat je kan overkomen, is dat een boer in de buurt bezwaar maakt tegen de bestemmingsplan wijziging omdat de kans bestaat dat de nieuwe bewoners van het erf bezwaar gaan maken tegen stankoverlast ofzo. Aangezien er de laatste jaren duizenden serrestallen gebouwd zijn (waar de stank uitwaait) kan er mede daardoor in de omgeving niet meer gewoond worden.
Gelukkig blijken steeds meer agrariërs/erfeigenaren en gemeenten wel bereid om mee te werken. Zie ook https://www.erfdelen.nl/erven-te-koop
Omgevingswet
De Omgevingswet treedt naar verwachting in 2024 in werking* en is een vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Deze nieuwe wet bundelt onder andere 26 bestaande wetten voor bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. https://www.omgevingswetportaal.nl
Doelen van de wet zijn het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit, en om deze doelmatig te kunnen beheren, te gebruiken en te ontwikkelen.
Ook biedt de nieuwe wet meer ruimte voor particuliere initiatieven omdat er meer algemene regels gelden in plaats van gedetailleerde vergunningen. De houding bij het beoordelen van plannen wordt ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’. Zo ontstaat er ruimte voor particulieren, ondernemers en organisaties om met plannen te komen.
* Veel gemeenten zijn vooruitlopend op het inwerking treden hun beleid aan het herzien.
Right to Challenge
Is een landelijke regeling waar een aantal gemeenten inmiddels mee werkt en die de kans op medewerking vergroot.
De belangrijkste vraag is: welke gemeentelijke taak wil je met je groep overnemen / anders uitvoeren?
Bij gemeentelijke taken die een raakvlak hebben met erfdelen, kun je denken aan herontwikkeling landelijk gebied, nieuwe woonvormen ontwikkelen, mogelijk relaties met wonen en zorg.
Meer informatie https://righttochallenge.nl en